Keskustojen näivettäminen!

Sunnuntai 23.2.2014 - Nina From

Minua harmittaa. Jotenkin tuntuu välillä, että talonpoikaisjärki on kadonnut. Puhetta on paljon, tekoja vähän. Keskityn tässä blogissani yrittäjyyteen, sen näivettämiseen tai tukemiseen ja kirjoitan pääkaupunkiseudun tilanteesta.

- viime vuonna konkurssiin haettiin 244 vähittäiskaupan yritystä, joissa työskenteli 1344 henkilöä

- kaikkiaan konkurssiin haettuja yrityksiä oli kaupan alalla yli 9 %:a ed. vuotta enemmän

- kaupan alan työllisten määrä pieneni viime vuonna 1,2 %:a (300000:sta 296000:een)

- vähittäiskaupan myynnin määrä supistui prosentin, tukkukaupassa reilut kaksi prosenttia autokaupassa n. 15 %:a ed. vuodesta

- koko kaupan myynti laski 3,1%:a                                          talouselama.fi 21.2.2014

Yrittäjyyttä on luvattu tukea. Kuitenkin jatkuvasti keskustellaan säästöistä ja veronkorotuksista. Kiinteät kulut, kuten vuokrat, eivät ole laskeneet, päinvastoin. Työntekijät maksavat. Katteista on muutamassa vuodessa kadonnut kolmasosa. Investoinnit ovat laskeneet rajusti. Kalusto kuluu. Pankkien rahoitus- ja luotonantopolitiikka on kiristynyt. Kuluttajien ostovoimaa on leikattu. Yhtälö ei vaan toimi.

Helsinki! Iso kaupunki, paljon mahdollisuuksia. Kuluttajia, yrittäjiä. Liikepaikkoja, liikennettä. Kulttuurin tarjonta monipuolista, meriliikenne tukee läpikulkua, turismia.

Keskustakaupat näivettyvät! Terassikapina hautuu jo! Keskusta autottomaksi! Verkkokauppa syö kivijalkakaupat! Automarketit vievät asiakkaat! Guggenheim tuo turisteja! Mikä näistä ei kuulu joukkoon?

Mitä Helsinki tekee asian suhteen?

Arvovalinta: raha, jota ei ole, löytyy osan mielestä Guggenheimiin vai sanotaanko Guggenheimille Jenkkeihin (osin). Ei löydy Lastensairaalalle. Turistitko todellakin tulevat Helsinkiin Guggenheimin vuoksi? Mielestäni Helsingissä on aivan mahtavia museoita, Musiikkitalo, Ooppera, Finlandia-talo, Suomenlinna, Linnanmäki…mitä kaikkea onkaan! Ihana meri, siistit rantaraitit, kahviloita, ravintoloita. Sellaista tarjontaa, jota turistit nyt jo voisivat paremminkin hyödyntää.  

Turistit toisivat kyllä euroja, jos ravintolat, palveluntarjoajat ja kaupat saisivat pitää ovet auki, vapaammin. Niin monta kertaa vuosien varrella olen kuullut ja nähnyt, että heinäkuussa pidetään ovia kiinni, juhlapyhinä pidetään ovia kiinni, sunnuntaisin pidetään ovia kiinni ym. Että kun turistit tulevat eurojensa kanssa, niin kannattaisiko auttaa heitä kuluttamaan euronsa?

Keskustan liiketilojen vuokrat? Aika monta kahvia ja pullaa,  puseroa ja kenkää saa myydä, jotta kiinteät kulut on hoidettu, muuttuvista puhumattakaan. Jos omistat kiinteistön, sinulla on mahdollisuus pärjätä paremmin.

Ravintola-ala elää murrosta: kaupunki on säätänyt uudet terassiohjeet. Ohjeissa määrätään mm. päivänvarjojen väri (tulee olla yksiväriset), muoviset ja painekyllästetyt kalusteet ovat jatkossa kiellettyjä. Ohjeistus pakottaa investointeihin, jotka on kaiken lisäksi tehtävä liiankin nopeasti. Pääsiäiseen, jolloin usein terassit avataan, on lyhyt aika. Oletan, että tähän ei ole viime vuonna tehtyjen budjetteihin osalta pystytty ennakoimaan. Mistä rahat?

Vuokrien hinnat nostetaan terassilupien osalta kolminkertaisiksi. Anteeksi kuinka?

Julkiset kulkuvälineet: käteviä ovat, jos vain liikkuvat riittävän tiheään, jos reitit ovat kelpoja liikkumiseen, jos eivät maksaisi esim. Espoosta Helsinkiin 5 euroa per suunta. Minusta joukkoliikennettä tulee kehittää ja hintoja laskea. Kaikkien etu olisi, että joukkoliikennevälineitä käytettäisiin yksityisautoilun sijasta enemmän.

Parkkipaikat: olen jo vuosia välttänyt menemästä Helsingin keskustaan, niin paljon, kuin siitä pidänkin. Autoilijana minun on vaikea liikkua ruuhkassa: palaa bensaa ja hermot. Parkkipaikkoja on vaikea löytää. Teitä on muutettu yksisuuntaisiksi tai kävelykaduiksi. Pitää kiertää ja kaartaa. Ja mikä käsittämättömintä: kun löydät parkkipaikan, se maksaa aivan törkeän paljon. Jos käyt kahvilla Espalla, Latte maksaa noin 4 euroa. Tunnin autoparkki Espalla 4 euroa. Sillä rahalla saisi jo aika monta kahvipakettia.

Jos lähdetään ikkunashoppailemaan, tunti ei riitä, joten ehkä valintani onkin kehien varteen nostetut ostosparatiisit. Ei maksa parkkipaikat, tarjontaa riittää, kengät eivät kastu. Maksimoin minimaalisen ajan. Tapaan ystäviäni, ikkunashoppailen. Ehkä käyn kampaajalla samalla reissulla, kun kenkiäni korjataan suutarissa. Paitsi että. Valitsen ajan, jolloin ajan näihin ostosparatiiseihin. En halua mennä ruuhka-aikoina. En halua mennä alennusmyyntien aikaan. En halua mennä töiden jälkeen, koska en ehkä saa autoani enää mahtumaan kauppakeskuksen parkkihalliin. En ehkä halua, että jonotan kahviani.

Verkkokauppa tuhoaa kivijalkakaupat! En usko. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka haluavat ja tarvitsevat palvelua. Ovat valmiita jopa maksamaan henkilökohtaisesta ja hyvästä asiakaspalvelusta. Silloin voidaan myös kate laittaa kohdalleen. On ihmisiä, jotka haluavat nähdä ja kohdata toisia ihmisiä. On ihmisiä, jotka haluavat hypistellä tuotteita. Mahdollisuuksia on.

Suomen Yrittäjien pk-yritysbarometrin mukaan suomalaisyrityksillä on kasvuhaluja. Toimintaympäristöä tulee kehittää uskottavalla ja kannustavalla tavalla, jotta liiketoimintaa uskalletaan kasvattaa ja löytää uusia tuotteita ja innovaatioita. Yrittäjyyttä tulee tukea, kulutusvoimaa lisättävä. Uskoa on valettava. Sumeus on poistettava. Talkoisiin tarvitaan kaikkia. Vastuu on jokaisella.  

Mitä voisi tehdä?

Vuokrien hintaa laskettava. Pysäköintimaksut poistettava. Aukioloaikoja vapautettava. Joukkoliikennettä kehitettävä ja kuljetushintoja laskettava. Edullisempaa lainaa annettava. Yrittäjyyttä tuettava. Markkinointia tehostettava. ALV:a pienennettävä. Ostovoiman heikennys entisestään lopetettava. Ja paljon muuta tehtävä.

Sinä voit valita: ostatko suomalaista palvelua tai tuotetta, Suomessa valmistettua tuotetta, enemmän.  Sijoittakaamme Suomeen!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskusta, Helsinki, yrittäjyys, ostovoima, leikkaukset, säästöt