Ei uudenvuodenlupauksia

Share |

Perjantai 28.12.2012 - Nina From, PS


On ollut monesti mielessä, mutta jostain syystä en ole tehnyt uudenvuodenlupauksia. Ilmeisesti se johtuu siitä, että olen tietyissä asioissa jokseenkin periaatteellinen. Kun ei, niin ei. Muutamia ei kiitos –asioita minulla on, joista voin mainita myös mm. vedonlyönnin, bengi-hypyn ja laudalla laskettelun. En pitäisi itseäni kuitenkaan kovin turvallisuushakuisena tai pelokkaana, koska harrastin mm. 9 vuotta judoa ja sukellan. Nehän eivät kovin riskittömiä harrastuksia ole.

Iltalehti.fi:ssä julkaistun tutkimuksen mukaan mahdollisuus lupauksen onnistumiseen on heikko. Ko. tutkimukseen osallistuneista 52 % uskoi pystyvänsä pitämään lupauksensa, mutta 12% onnistui tavoitteissaan. Tämän tutkimuksen mukaan vaikeimmin toteutettavat lupaukset ovat: tupakoinnin lopettaminen, laihdutus ja kunnon kohottaminen. Tämä tutkimustulos kuitenkin todentaa mielestäni sen, että kannattaa yrittää, jos halua on muuttaa asioita omassa elämässään ja elintavoissaan. 12 % on kuitenkin enemmän kuin 0%. Jokainen toteutettu entistä parempi asia on minusta hyvä suoritus.

Talouselämä.fi:n artikkelista otteita:

Miksi lupauksen pitäminen on niin vaikeaa? Mikä avuksi, jos edellisenkään vuoden lupaukset eivät pitäneet? Syitä on monia. Teemme asioita paljon tiedostamatta, tavat istuvat sitkeästi ja muutos on vaikeaa. Nykypäivän kiireinen elämänrytmi ja jatkuva ympäristöstä tulevien ärsykkeiden hallinta kuluttaa paljon keskittymiskykymme energiaa. Tahdonvoiman lisäksi vaatii paljon voimavaroja, joita tiukan työtahdin tai muun kuormituksen jälkeen ei välttämättä ole riittävästi (Terveystalon työterveyspsykologi Antti Kauppi).

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa vahvistaa painonpudottamiseen liittyvät haasteet. Painonpudotuksen onnistumisen esteet liittyvät usein elämänhallintaan. Jos töitä tehdään 12 tuntia, nukutaan 6 tuntia ja loppuaika kuskataan lapsia harrastuksiin, ei enää riitä voimia keskittyä omaan kehoon ja tuntemuksiin.

Elämäntapamuutoksiin on varattava riittävästi aikaa, sillä pahatkin tavat kiinnittyvät arjen kokonaisuuteen, jossa asioita on helppo toistaa tuttuun tapaan tarkemmin ajattelematta.

Useimmiten meillä on liian positiivinen kuva siitä kuinka paljon voimme saavuttaa. Uudenvuodenlupausten toteuttamisessa auttaa jos osaa varautua myös vaikeisiin hetkiin ja ennakoida tilanteita, jolloin on erityisen altis antamaan periksi, Kauppi sanoo.

5 vinkkiä tavoitteiden toteuttamiseksi

  1. Laadi tavoitteesi realistisesti ja aseta itsellesi myös välitavoitteita.
  2. Kerro tavoitteesi lähipiirillesi avoimesti, ystävien sosiaalinen tuki on tärkeä.
  3. Älä yliarvioi omia voimiasi  ­– varaudu matkalla kohtaaviin vaikeuksiin niin selviät helpommalla.
  4. Tunnista etukäteen tilanteet, jolloin tahdonvoimasi on koetuksella ja suunnittele miten selviät niistä.
  5. Pohdi ennen muutospäätöksen tekemistä onko elämäntilanteessasi kuormitustekijöitä, jotka vaatisivat käsittelyä.

Minusta on tärkeintä löytää elämäänsä balanssi. Pyrkiä hyvään oloon, liikkumalla säännöllisesti, syömällä usein ja vähän kerrallaan, nukkumalla riittävästi, tapaamalla sukulaisia, ystäviä sopivissa määrin sekä olemaan heihin yhteydessä muutoinkin, kuin tapaamalla. Tapaamiset tai niiden yrittämiset ovat nimittäin nykypäivänä enenevässä määrin stressin paikka. Itsellä ja muilla tutuillani on niin paljon kaikkea, että ainakaan yhteydenpidosta ei pidä tehdä ongelmaa. Hyvät ystävät säilyvät hautaan saakka, tuttavia ja tuttuja tulee ja menee vuosien varrella.

Minusta kannattaa myös vähentää, tai jopa välttää päihteiden käyttöä. Itse olen tullut siihen tulokseen, että ilman kemiallisia aineita aivoihin ja kroppaan on mukavampi olla ja elää. Mutta jokainen tyylillään. En toki väitä olevani täydellinen tai pyhimys, mutta näin ajattelen, tänäänkin.

Kävin toissapäivänä hiihtämässä Puolarmetsässä perinteistä murtsikkaa. Matkassa oli 10 vuotta vanhat sukset, 20 vuotta vanhat toppahousut ja muutoinkin releet, jotka eivät koreudellaan häikäise. Sopiva hiki tuli, kun osasi ottaa hiihdon rauhallisesti. Sepä on vaatinut minulta vuosien harjoitusta, että ei tarvitse kilpailla eikä hiihtää veren maku suussa, vaan voi vain suksia. Omaan tahtiin. Asenne ratkaisee.

Minusta oli myös hienoa, kun menimme Jouluaattona sukulaisperheeseen ja siellä todettiin: mies lähti juuri sammuttamaan paloa. Eli hän on harrastanut vuosia ”vapaapalokuntalaisuutta”. Valmius on oltava silloinkin, kun olisi oma tilanne se, että ei juuri nyt sopisi. Ja toisten auttaminen hädässä, jopa itsensä vaarantamisen uhalla. Kunnioitettavaa.

Ko. harrastuksesta löytyy googlettamalla runsaasti tietoa, jospa vaikka Sinua kiinnostaisi uusi harrastus jatkossa?

Eli pidetään itsestä ja toisista huolta jatkossakin. Eikös siinä ole hyvä tavoite, ilman tarkempaa lupausta, ilman määräaikoja?

Mainiota loppuvuotta, lupauksilla tai ilman, toivottaa Sinulle,

Nina From

Avainsanat: Uusi Vuosi, 2013, vapaapalokunta, harrastukset, lupaukset, uudenvuodenlupaus


Kommentit

7.1.2013 16:48  Pasi

Kiitos Nina! Virkistävä, ja hyviä vinkkejä sisältävä kirjoitus vanhan vuoden loppuun ts. uuden vuoden alkuun :)

8.1.2013 20:47  Nina From, PS

Kiitos Mr Pasi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään