Miten kuntapalvelut voisi mullistaa? Tule mukaan03.12.2015
Espoon kaupungin joukkoistamispalvelussa on nyt 50 ideaa ja vähän toistatuhatta arviointia sekä runsaasti kommentteja siitä, miten kuntapalveluja voisi mullistaa. Tule mukaan parviälyyn! Espoo on kerännyt syyskuun alusta alkaen kaikille avoimella joukkoistamispalvelulla ideoita kuntapalvelujen kehittämisestä sekä näiden arviointeja. Nyt palveluun halutaan ennen kaikkea kommentoijia ja arvioijia, sillä palvelussa menestyminen antaa suoraan suuntaa sille, mitkä kehitysprojektit menevät kaupungilla eteenpäin. Palveluun kirjautuminen vaatii vain sähköpostisoitteen syöttämistä. Kirjautuneena pääsee syöttämään, selaamaan ja arvioimaan ideoita. Listan parhaista ideoista näkee ilman kirjautumista. Ratkaisutoimittajia kannustetaan syöttämään kuntapalvelujen digitalisointi-ideansa palveluun. Myös kaikki kaupungin sisällä syntyneet palvelujen digitalisointiin liittyvät kehitysideat syötetään palveluun yhteisön arvioitavaksi. Avoimuus ja läpinäkyvyys kirittävät kaupunkia viemään hyviä ideoita käytäntöön. Joukkoäly nosti viisi ideaa kokeiltavaksiJoukkoistamispalveluun annetut ideat otetaan mukaan kaupungin palvelujen kehittämiseen. ”Yhteisön kannanotoilla on vaikutusta”, ICT-kehgittämisjohtaja Hannes Rauhala kannustaa. Joukkoistamispalvelussa syntyneet ideat käsitellään säännöllisesti noin 50-henkisessä arviointifoorumissa, kaupungin digiryhmässä, johon on koottu kaupungin digikehittäjiä. Ryhmä arvioi ideoita kuukausittain ja esittää uusia kokeiluja jatkovalmisteluun kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän johtamalle IT-kehittämisjohtoryhmälle. Parhaillaan kaupunki selvittää viittä joukkoistamispalvelussa syntynyttä sekä arvioitua ideaa ja mahdollisuutta kokeilla ideoiden toteutusta ensi vuoden alussa. Mukana selvityksessä ovat ykköseksi yhteisön arvioinneissa sijoittunut idea veroehdotuksen tapaan toimivasta ”kouluehdotuksesta”, idea kuntien integraatioalustasta sekä idea hankintojen avaamisesta digitaalisessa kanavassa jo hankinnan suunnitteluvaiheessa. Jos idea kouluehdotuksesta toteutuu, koulunsa tai esikoulunsa aloittavat saavat jatkossa Espoolta ehdotuksen sopivasta lähikoulusta. Jos perhe hyväksyy ehdotuksen, sen ei tarvitse tehdä mitään. Toimintatapoja mullistavia ehdotuksiaEspoo haluaa selvittää, millaisia mahdollisuuksia digitalisaatiokehitys tarjoaa kaupungin palvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen. Tavoitteena on lisätä palvelujen laatua, tuottavuutta ja tehokkuutta. Työ aloitettiin viime keväänä yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa. ”Palvelutuotantoon on löydettävä uudenlaisia keinoja, sillä kuntapalvelujen kysyntä kasvaa koko ajan samalla kun resurssit pysyvät ennallaan tai pienenevät. Onnistumme tässä, jos saamme asukkaat ja kumppanit mukaan kehittämiseen”, kaupunginjohtaja Mäkelä korostaa. Joukkoistamista kokeiltiin helmikuussa kuukauden ajan ennalta valitun, kaupungin sidosryhmistä kootun ryhmän kanssa. Ryhmään kuului kaupungin omien asiantuntijoiden lisäksi noin 120 kuntapalvelujen asiakasta, päätöksentekijää ja asiantuntijaa. Parinsadan käyttäjän ja joukkoistamispalvelussa kerätyn idean pohjalta luotiin Espoon kaupungin digiagenda. Joukkoistamispalvelua parannettiin kokemusten myötä ja parhaita ideoita paranneltiin ja syötettiin uudestaan palveluun arvioitaviksi. Miten joukkoistaminen toimii?Joukkoistamispalvelussa on seitsemän arviointikategoriaa, joista neljässä kaikki halukkaat pääsevät arvioimaan: onko idea järkevä, tuottaako se asiakkaalle arvoa ja onko idea toteutettuna kaupungille hyödyllinen? Osa arvioinneista tehdään sisäisesti. Idea saa kokonaisarvosanan sen mukaan, kuinka se arviointiprosessissa menestyy. ”Digitalisaation mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, jos vain uskallamme miettiä asioita kokonaan uudesta näkökulmasta, emmekä anna vanhojen tuttujen toimintatapojen kahlita tekemisiämme”, Rauhala painottaa. ”Kuka tahansa on hyvä arvioimaan ideoita. Parviälystä eli joukkojen viisaudesta on ideoiden arvioinnissa suuri hyöty.” Rauhala kertoo esimerkkinä hyvästä ideasta Sao Paolon Brasiliasta, jossa on keksitty pestata yhdysvaltalaiset senioritalojen asukkaat opettamaan englantia nettivideoyhteyden avulla paikallisille yläkoululaisille ja lukiolaisille. Toimintamalli on mullistava, sillä siinä kaksi aiemmin pelkästään asiakkaina nähtyä toimijaa on yhdistetty niin, että ne hyödyttävät suoraan toisiaan: vanhukset opettavat koululaisille englantia, mutta samalla koululaiset tuovat vanhuksille mielekästä tekemistä. ”Kun joukkoistamispalveluun syötetään uusia ideoita, on tärkeää kuvata idea selkeästi, ytimekkäästi ja johdonmukaisesti hyötyjen avulla. Näin toimien hyvä idea erottuu positiivisesti myös yhteisön arvioinnissa”, Rauhala vielä korostaa. LisätietojaTutustu ideoihin - parhaat ehdotukset (näkyvät kirjautumatta) Kirjaudu Digi-Espoon joukkoistamispalveluun (kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi) Espoon digiagenda 1.0 (pdf) Hannes Rauhalan blogikirjoitus (11.8.2015): Digiagendalla toimintaympäristön murrokseen Uutinen (23.11.2015): Turku ja Espoo loivat yhteisen digitaalisten palveluiden selkärangan Uutinen (11.5.2015): Kehittäjäverkosto arvioi ja parantaa Espoon digiagendan sisältöä Uutinen (4.2.2015): Espoo digitalisoi palvelujaan yhdessä asukkaiden ja kumppaneiden kanssa |