Espoon kouluissa. edistetään kielitietoista opetusta ja katsomusten välistä dialogia15.12.2014
Espoo tiedottaa 10.12.2014
Espoon kouluissa. edistetään kielitietoista opetusta ja katsomusten välistä dialogia Espoossa opettajat ovat kuluvan vuoden ajan suunnitelleet ja toteuttaneet omissa kouluissaan opetusta, joka kehittää ja tukee oppilaiden monikielisyyttä, kielitietoisuutta ja eri katsomusten rakentavaa vuoropuhelua ja suvaitsevaisuutta. Kehittämistyö liittyy Agora - Monikielisyys ja eri katsomukset näkyviksi kouluissa -hankkeeseen, jossa on mukana 110 opettajaa 28 eri koulusta. Vastataan kasvavaan monikielisyyteen ja katsomusten välisen dialogin tarpeisiin Kolmiosaisella hankkeella pyritään vastaamaan muuttuvan yhteiskunnan ja koulumaailman haasteisiin. Vieraskielisten peruskoululaisten määrän odotetaan kaksinkertaistuvan pääkaupunkiseudulla vuoteen 2030 mennessä. Espoossa vieraskielisten eli ei suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien oppilaiden määrä kasvaa yli prosenttiyksiköllä vuosittain. Opettajat tarvitsevat lisää osaamista kieli- ja kulttuuritietoisesta opetuksesta kaikkien oppilaiden opiskelun tukemiseksi. Vaikka uskonnollinen moninaisuus kouluissa on lisääntynyt, koulukulttuuri on melko yksiuskontoinen ja katsomuksiin liittyvät kysymykset ovat usein haastavia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016 antavat kouluille mahdollisuuden kielitietoisen ja monikielisen opetuksen sekä katsomusten välisen vuoropuhelun kehittämiseen. Katsomusten välinen dialogi lisää suvaitsevaisuutta Eri katsomusaineiden ja taideaineiden opetuksessa on kehitetty ja kokeiltu kouluun sopivia menetelmiä katsomusten välisen dialogin lisäämiseksi ja parantamiseksi. Katsomusten välisiä kohtaamisia luodaan katsomusaineiden ryhmien välisillä vierailuilla, sähköpostikirjeenvaihdolla oppilaiden kesken ja kutsumalla kouluun nuoria eri katsomuksia edustavia vierailijoita. Esimerkiksi katolilaiset oppilaat ja muslimioppilaat ovat vierailleet toistensa tunneilla keskustelemassa. Kohtaamisia pohjustetaan pohtimalla omaa elämänkatsomusta ja harjoittelemalla vuorovaikutusta käyttämällä apuna esimerkiksi kuvia ja draamaa. Kielitietoisessa opetuksessa kaikki oppivat oppiaineiden käsitteet paremmin Hankkeen kielitietoisen opetuksen ja monilukutaidon osiossa on kehitetty kielitietoisen opetuksen oppimateriaaleja historiaan, biologiaan, fysiikkaan, kemiaan ja yhteiskuntaoppiin erityisopettaja Ilona Kuukan johdolla Kirkkojärven ja Kilonpuiston kouluissa. Tänä lukuvuonna yhdeksän yläkoulun tiimit suunnittelevat ja toteuttavat kielitietoista opetusta omissa kouluissaan seuraavissa oppiaineissa: yhteiskuntaoppi, historia, fysiikka, biologia, kemia, terveystieto, maantiede, englanti, kotitalous ja oppilaanohjaus. Euroopan Unionin Kotouttamisrahasto (75%) ja Espoon kaupunki (25%) osallistuvat hankkeen rahoittamiseen. Lisätietoja: suunnittelija Sanna Voipio-Huovinen, sanna.voipio-huovinen@espoo.fi Ohjelman tavoitteena on, että monikieliset lapset voivat osoittaa kielitaitoaan ja koulu osoittaa arvostuksensa ja kiinnostuksensa oppilaiden omaa äidinkieltä ja kulttuuria kohtaan. Tavoitteena on myös rohkaista oppilaita käyttämään vierasta kieltä ja tutustumaan eri kulttuureihin ja oppia havainnoimaan kielten eroja ja yhtäläisyyksiä, mikä kasvattaa kielitietoisuutta. Lisäksi oppilaita aktivoidaan osallistumaan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. WfW-ohjelma on sovellus lontoolaisen Newbury Park koulun kehittämästä Language of the Month -ohjelmasta (www.newburypark.redbridge. Koulussa vietetään englanninkielistä teehetkeä 16.12.2014. Lisätietoja: rehtori Pauliina Pertamo, p. 050 550 1407, pauliina.pertamo@espoo.fi.
Ystävällisin terveisin, Jonna Suometsä Tiedottaja |