Vereni kuohuu, mutta kuohukoon -case STX

Sunnuntai 30.12.2012 - Nina From, PS


Niin minun, kuin monen muunkin suomalaisen mieli on ollut maassa jo päiviä. Ja tiedämme syyn. Emme saaneet kaivattua laivatilausta ja niiden jatkumo on myös epävarma. Epävarmaa on myös kahden TUI –laivan tuotanto Turussa. Kyseiset laivat olivat sidottu tähän suureen laivatilauspakettiin. Nyt menevät ilmeisesti rahoituslaskelmat ja sopimusneuvottelut näiltäkin osin uusiksi. Toista risteilijää tosin rakennetaan jo telakallamme.

Olen keskustellut asiasta monien eri-ikäisten ja eri sukupuolta olevien tuttavieni kanssa ja hämmästyttävää on, miten erilainen käsitys meillä tuntuu tästä koko asiasta olevan. Puhutaan eri summista, puhutaan eri tahoista, puhutaan päätöksen tekijöistä ja teon takana olevista henkilöistä, puhutaan tulevasta. Miksi näin? Koska julkisuudessa on ollut aika ristiriitaista tietoa asiasta. Ja liian vähän. No kuuluuko asia meille? Kuuluu ja erityisesti, kun kauppa meni muualle, sopimuksen yksityiskohdat eivät ainakaan kaikilta osin ole enää salaisia. On syytä saada kattava selvitys asiasta, joka kosketti kaikkia suomalaisia, tavalla tai toisella.

Kysehän on erityisesti siitä, että hallituksemme osalta on pidetty työllistämistä ja yrittäjyyden tukemista erittäin tärkeässä roolissa. Miten tässä sitten niin kävi? Kuinka paljon verotuloja jäikään saamatta, kuinka paljon työpaikkoja täyttämättä, kuinka paljon alihankkijoilta töitä ja tuloja saamatta, yrittäjiltä myös… Alueen talouselämä kärsii, perheet kärsivät, eikun sosiaalitoimiston luukulle vain. Sehän on sitä Suomen nostamista lamasta parhaimmillaan, vai mitä hallitus? Meillähän on siihen varaa?

Suomessa on monia toimialoja joita tuetaan. Ei tämä telakkateollisuuden tukeminen päättäjille mikään uusi asia pitänyt olla. Sellainen, jota piti miettiä liian kauan.

Kaikkea en tietenkään siis tiedä, enkä ehkä koskaan saa tietääkään. Mutta minulle suurin mysteeri oli se, että kun lainaa pyydettiin 50milj.euroa, niin viime kädessä annettiin INNOVAATIOTUKEA 44milj.euroa. MITÄ? Yhtälö ei minun päässäni kerta kaikkiaan täsmää. Eikä ratkaisuehdotus millään tavalla aukea minulle.

Niin, yksi selitys on sitten toki: telakkayhtiö pyysi pääomalainaa eikä tavanomaista lainarahoitusta (HS 29.12.12)

Pääomalaina = osakeyhtiölain määrittelemä erityisluotto, joka rinnastuu yhtiön taseessa omaan pääomaan, eikä vieraaseen pääomaan, johon pankkilainat kuuluvat. JOS yhtiö tekee vararikon, pesä maksaa ensin vieraan pääoman ja vasta sitten oman pääoman, jos varoja riittää. Niin, kirjasin tuon toisen lauseen siksi, koska on varmastikin aika epätodennäköistä, että vararikkoa olisi tullut. Kyseessä on ollut neljän laivan tilaus, joita ei tehdä samaan aikaan. Neljää laivaa tuskin on tilaamassa yhtiö tai yritys, joka on huvikseen tilailee laivoja ja on kuitenkin aikeissa mennä vararikkoon.  

Yksi lainaus vielä STX –asiaan liittyvästä artikkelista: ”Tilaus on hieman sattuman tulosta, mutta se johtuu myös paljon tekemästämme valmistelusta, määrätietoisuudestamme ja saamastamme tuesta, STX Francen toimitusjohtaja Laurent Castaign sanoo haastattelussa”.

Eli mitä me tästä opimme, vai opimmeko?

Toivottavasti kyllä. Ja toivottavasti osaamme hinnoitella tulevat työt Ranskassa tehtävän/-vien alusten osalta siten, että suomalaiset saavat kunnon palkan antamastaan osaamisen jakamisesta sekä tekemisestä ja saamme yhteistyöllä sitten työtä sekä referenssiä tulevaan.

Suomi ei vaurastu säästämällä, nostamalla ALV:a tai laittamalla ihmisiä kilometritehtaalle. Suomi nousee taantumasta ja lamasta työllistämällä ihmisiä. Suomalaisia. Ja myös käyttämällä ulkomaista työvoimaa, jotka maksavat veronsa Suomeen.

Meillä on aivan valtavan hyvää talenttia täällä Suomessa. Osaamista ja tekijöitä. Mitäs jos perustettaisiin Suomeen ihan oma suomalainen laivanrakennusyhtiö? Vahvistetaan ainakin vahvuuksiamme! Laivanrakennus jatkuu Suomessa, aiempaa pienemmässä yksikkökoossa ja erikoistuneempana, eikö vain?

Myydään ja markkinoidaan vahvemmin omaa osaamistamme. Tunnen monia ja tiedän Suomessa olevan aivan huippumyyjiä. Mitä, jos ostaisimme heidän palveluitaan enemmän? Varmasti kannattaa maksaa hyvä palkka siitä, että he tekevät loistotyötä ja mielellään.

Ja lisäksi, Stubb ja Brändiryhmä sekä kaikki muut tunnetut osaajamme ja tahomme: eteenpäin vain! Suomi tunnetuksi muutenkin kuin Sibeliuksen, Räikkösen tai Angry Birds -yritysten ykkösmaana. Oletko samaa mieltä?

ps. oletko kuullut Team Finland –verkostosta? Jos et, muutama sananen tulevasta alla:

”Suomen taloudellisia ulkosuhteita ja maakuvaa edistävän Team Finland -verkoston toiminta käynnistyy ulkomailla 1. helmikuuta 2013. Ulkoministeriö toivoo, että verkoston myötä tiivistyvä yhteistyö eri suomalaistoimijoiden välillä johtaa entistä tehokkaampaan vaikuttamiseen ja Suomen etujen ajamiseen maailmalla.

Team Finland -verkosto kokoaa ”tiimejä” eri maissa toimivista suomalaisviranomaisista, julkisrahoitteisista organisaatioista sekä muista keskeisistä Suomi-toimijoista. Kaikkiaan 73 tiimille on määritelty omat työohjelmansa. Toimintaa johtavat koordinaattorit, joilla on tiedot paikallisesta toiminnasta ja palveluista.”

(maakuva.fi –sivusto 30.12.12)

 

Tsemppiä meille kaikille toivoo

Nina From

 

 

 

 

Avainsanat: STX, STX Finland, laivat, telakat, laivanvarustus, työllistäminen, Ranskan laivateollisuus, laivateollisuus, Vapaavuori, hallitus


Kommentit

7.1.2013 16.30  Pasi

Tsemppiä, totta tosiaan :)!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini