Turvallinen taksimatka -siitä maksan mielelläni säädellyn hinnan

Lauantai 24.10.2015 - Nina From

Paljon on vuosien varrella keskusteltu siitä, mitä taksikyyti maksaa Suomessa, mitä muualla. Suomessahan on aina kaikki kaikkein kalleinta, kertoo moni. Toiminta on liian säädeltyä, tietää useampi. Takseja ei saa silloin, kun pitäisi, miettii moni. Toisaalta niitä on ihan liikaa, jonkun mielestä. Ainakin taksit ovat pääsääntöisesti ihan väärässä paikassa, useat ajattelevat. Kuulostaako tutulta?

Kun olen taksia Suomessa käyttänyt, koskaan en ole pelännyt, olen voinut luottaa kyytini sujuvuuteen, oikeaan reitinvalintaan, hyvään laatuun autojen ja kuljettajien osalta sekä saatavuuteen ja tavoittavuuskanaviin. Pääsääntöisesti tykkään soittaa, kun on tarve tai tilata etukäteen, jos on matka tiedossa ja täytyy olla varma, että taksin saa hankalaan yö- tai ruuhka-aikaan. Olen myös voinut luottaa kustannukseen, joka palvelusta syntyy. Olipa kellonaika, matka, viikonpäivä tai paikka mikä vain. Näitä asioita ei voi hinnoitella, ne pitää vain olla juuri näin.

Sen sijaan olen pettynyt taksikyytiin joka kerta ulkomailla, Euroopassa (eteläisemmät maat), Lontoossa, Tukholmassa, Jenkeissä. Niin, oikeastaan ei ole maata, jossa taksia en olisi käyttänyt. Olen tullut lähes joka kerta huijatuksi matkan pituudesta, reitistä tai hinnasta. Luottamus on nolla. Joskus olen myös pelännyt.

Tyttäreni matkusti Tukholmassa (jossa on vapaa kilpailu) taksilla ystävien kera. Luuli, että taksikyydit ovat luotettavia, kohtuuhintaisia, eikä tarvitse pelätä tai tulla huijatuksi. Matka keskustasta laivalle maksoi järkyttävän summan. Nyt tietävät, miten ensi kerralla siellä toimitaan. Ei muuten ole ”yksittäistapaus”.

 

Hallituksen kärkihanke

Yksi niistä on ”Liikenteen digitaalisten palveluiden kasvuympäristön rakentaminen, liikenne palveluna. Hallitus ja liikenneministeri Anne Berner haluaa purkaa normeja. Taksialan muutoskin pitäisi saada aikaan entistä vähemmällä säätelyllä.”

”On todennäköistä, että hallitus vapauttaa Suomessa taksilupien saamista, joka on nyt tiukan säänneltyä. Vapaan kilpailun mallimaa on aivan lähellä. Ruotsi vapautti taksimarkkinat jo vuonna 1991. ”Pitkällä aikavälillä menemme vapaampaan suuntaan myös Suomessa. Ruotsin kaltainen kertavapautus johtaisi siihen, että pääkaupunkiseudulla olisi muutama iso taksiyritys, jotka palvelevat hyvin ja joukko villejä yrityksiä”, ennustaa Suomen suurimman taksiyhtiö Kovasen pääomistaja Heikki Kovanen. Hän toivoo hallittua asteittaista vapauttamista. Rysäys tuhoaisi alan kannattavuuden useaksi vuodeksi. Fågelviksgruppenin Oftedal uskoo, että jos Suomi vapauttaa taksimarkkinan, tapahtuu täällä sama kehitys kuin Ruotsissa. ”Autojen määrä nousee ja kuluttajahinnat laskevat. Syntyy suurempia yrityksiä, jotka taistelevat markkinoista. Hinnat laskevat, joten täytyy olla tehokas”, Oftedal sanoo.

 

Säätely, normit, tapa tehdä työtä

Minusta on äärimmäisen tärkeä olla sellaisessa kyydissä, jossa voin luottaa kuljettajan ammattitaitoon. Hän ajaa hyvin, sääntöjen mukaisesti, järkevimmän reitin mukaan, omaa kohtuulliset tavat (riittää että auttaa laukut autoon ja pois, tervehtii) antaa kuitin tarvittaessa (ainakin kysyy) sekä tietää, miten toimitaan. On käynyt riittävät koulutukset, osaaminen on kartoitettu asianmukaisella tavalla, Suomessa. Minua ei haittaa, vaikkei puhu samaa kieltä tai on jonkun värinen. Pääasia, että tietää minne mennään ja kohtelee hyvin. Navigaattorit on…itsellänikin. Katsoin taustaksi, mitä kuljettajaksi pääsyyn vaaditaan, Taksiliiton sivuilta.

”Taksinkuljettajalta vaaditaan tehtävän edellyttämä ammattitaito ja hänen on muutenkin oltava tehtävään sopiva. Ammattitaidon saavuttamiseksi kuljettajan on suoritettava taksinkuljettajan koulutus ja koe sekä asemapaikkaa vastaava paikallistuntemuskoe.” Hyvä!

Ala työllistää monipuolisesti –kasvaa voi myös yrittäjäksi

”Taksiala työllistää Suomessa noin 9000 yrittäjää, noin 5000 päätoimista kuljettajaa sekä huomattavan määrän satunnaisesti kuljettajana toimivia. Uusia, vakituisia työpaikkoja taksialalla aukeaa vuosittain noin 500. Näiden lisäksi satunnaisen työvoiman tarve on jatkuva. Jollain alueilla on ilmennyt viime vuosina puutetta osaavista ja motivoituneista työntekijöistä.

Joskus taksinkuljettajana aloittavan kohdalla kyse on myös elämänuran valinnasta. Taksiyrittäjät kasvavat taksinkuljettajista. Oman taksiyrityksen perustaminen edellyttää taksilupaa ja sen voi käytännössä saada vain henkilö, jolla on kokemusta taksinkuljettajan tehtävästä. Uusille yrittäjille on jatkuva tarve. Taksitoiminnan harjoittaminen Suomessa on luvanvaraista liiketoimintaa. Työkokemuksen lisäksi yrittäjäksi haluavalta vaaditaan mm. taksiliikenteen yrittäjäkokeen suorittaminen.

Taksinkuljettajan työ on ollut maailmalla Koskisen mukaan perinteisesti maahantuloammatti. Myös Suomessa maahanmuuttajakuljettajien määrä on lisääntynyt. Espoolainen taksiyrittäjä on päättänyt kouluttaa vastaanottokeskuksellisen pakolaisia taksinkuljettajiksi ja työllistää heidät. Taksiliiton toimitusjohtaja kiittelee yrittäjää rohkeasta ajatuksesta.”

 

Mistä hinta muodostuu ja onko taksi Suomessa kallis

Taksitaksan kustannustekijät: 44.5% palkat, 26.5% välilliset palkat, 4.9%  polttoaineet, 2.5% korjaus, huolto, renkaat, 7.2% pääoman poisto, 0.5% korot, 2.9% vakuutukset, 1.3% liikennöimismaksut, 3.8% ylläpito, 5.7% hallinto = 100%. Lähde: Tilastokeskus

Hintavertailuesimerkki arki kello 8.00: 20 km, 30 min, 5 min liikennevaloissa:

Taksi Helsinki (hinta säännelty): 40,62

Kööpenhamina (hinta säännelty): 48,71

Tukholma Kurir (hinta ei säännelty): 53,50

Oslo Taxi (hinta ei säännelty): 57,02

Tukholma TS (hinta ei säännelty): 58,64

 

Mielenkiintoinen yhteistyö taksien kanssa

Luin vastikään yhteistyöstä, joka on kiinnostava tapa tehdä yhteistyötä ja saada positiivista julkisuutta. Win-win –tilanne. ”It-johdon konsultointi- ja ohjelmistotalo Gofore lupaa uudessa rekrytointikampanjassaan hakea kiinnostuneet taksilla kotoa haastatteluun yhtiön Helsingin Kampin toimistolle. Goforesta kiinnostunut voi valita ketä hän haluaa haastatella, varata ajan kampanjasivun kalenterista ja tilata samalla taksin.”

 

Liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen on ihan perusasia!

Kilpailutilanne, uhka on aina hyväksi. Jokaisen pitää silloin miettiä omia toimintojaan ja kehittää niitä. Asiakkaista on pidettävä entistä parempaa huolta, monipuolisuutta on lisättävä, uusia toimintamalleja suunniteltava.

Minä pidän nykyisestä Suomen mallista. Minusta myös säätely ja toiminnan tarkastaminen on tärkeää ja tarpeellista. Kustannustehokkuutta on toki löydettävä, mutta se kuuluu mielestäni jo yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen, joten sitä ei tarvitse ihmetellä. Kyllähän asiakkaat äänestävät jaloillaan, jos jokin ei täsmää.

Kyllä Suomeen investointeja tarvitaan, mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Yhteistyön tekeminen on usein tapa tehostaa ja saada kasvua liiketoimintaan. Tänne ei voi tulla vain idealla, että kuoritaan kermat. On huolehdittava koko Suomen kuljetustoiminnasta, palvelutarpeesta. On mahdollistettava yrittäjyys myös muualla kuin PK-seudulla, muistettava tasapuolinen kohtelu, turvallisuus, toimittava luotettavasti. Lasten, vammaisten ja vanhusten kuljetuspalvelujen turvaaminen on tärkeää. Kyllä meillä pitää olla jatkossakin kaiken kattava 24/7 palveluverkosto.

Olisiko sinusta kuljettajaksi? Jaksaisitko sinä odottaa kyytiä keskellä yötä, yksin. Ottaa kyytiin humaltuneita ihmisiä, kuunnella kaikenlaista ”asiaa ja asiatonta”, kiukuttelua, nähdä sellaista, jota et välitä nähdä. Jaksaa painaa pitkää päivää tietämättä, paljonko tällä viikolla tienaat?

Mikä sinulle on säädellyn, turvallisen sekä hyvän palvelun oikea hinta?

 

Nina From

 

Alla linkkejä, joista voit lukea lisää aiheesta:

Kokonaisvaltaista tietoa liitolta: www.taksiliitto.fi

Pakolaisten kouluttaminen taksinkuljettajaksi: http://urly.fi/vRz

Ruotsinmallista artikkeli: http://urly.fi/vRA

Taksintilaussovellus: www.valopilkkutaksi.fi

Palvelukysely (Taloustutkimus 2014): http://urly.fi/vRB

 

2 kommenttia . Avainsanat: Taksi, Sääntely, Uber, taksiliitto, yrittäjä